نام دامنه چیست؟ صفر تا 100 آنچه باید درباره domian بدانید!

1400/09/09
40 بازدید

نام دامنه چیست؟

نام دامنه domain نام وب سایت شما است. در واقع یک آدرس وب است که از نام وب سایت و پسوند نام دامنه تشکیل شده است.  دامنه معمولاً ترکیبی از چند حرف است. درست مانند یک آدرس فیزیکی که به افراد کمک می کند مکان خاصی را پیدا کنند، هدف دامنه نیز کمک به بازدیدکنندگان برای یافتن یک وب سایت است.
دوستان عزیز برای ثبت دامنه ملی و بین المللی حتما از سایت هاستون دیدن فرمایید. هاستون همواره در تلاش است تا با بهره‌گیری از قدرتمندترین تجهیزات و زیرساخت‌های تحت مالکیت صدرصدی خود و با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های مانیتورینگ، فنی، پشتیبانی و فروش بالاترین سطح کیفی خدمات رسانی به مشتریان را فراهم نموده، کاربر را از زمان خرید هاست تا راه‌اندازی سایت حمایت کرده و مشتری محوری را در رأس کار خود قرار داده است.

نام دامنه مثل آدرس است.

 

نام دامنه domain مثل آدرسی است که کاربران اینترنت می‌توانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و برای یافتن و شناسایی رایانه ها در اینترنت استفاده می‌شود. کامپیوترها از آدرس های IP استفاده می‌کنند که یک سری از اعداد هستند. با این حال، به خاطر سپردن رشته اعداد برای انسان دشوار است. به همین دلیل، نام‌های دامنه به جای استفاده از آدرس‌های IP، برای شناسایی موجودیت‌ها در اینترنت استفاده می‌شوند. نام دامنه می تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد و می‌تواند در ترکیب پسوندهای نام دامنه مختلف مانند .com، .net و غیره استفاده شود. قبل از اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، نام دامنه باید ثبت شود.
هر نام دامنه domain منحصر به فرد است. هیچ دو وب سایتی نمی‌توانند یک نام دامنه داشته باشند. قیمت یک نام دامنه معمولاً بین 15 تا 25 دلار در سال است. نام دامنه یک بخش ضروری از داشتن یک وب سایت است، اما تنها بخشی از کار است. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، به محتوا و یک سرویس میزبانی نیاز دارید تا فایل‌هایتان را ذخیره کنید تا بتوانید به راحتی به آن‌ها در اینترنت دسترسی داشت.

تفاوت بین نام دامنه و URL دامنه ها چگونه کار می کنند؟

 

در حالی که یک domain و یک URL (Universal Resource Locator) شباهت هایی با هم دارند، آنها به چیزهای مختلفی اشاره دارند. URL به عنوان یک آدرس وب سایت کامل عمل می‌کند که می‌تواند بازدیدکنندگان را به یک صفحه خاص در یک سایت هدایت کند. نام دامنه فقط بخشی از آن است. URL از یک پروتکل، یک دامنه و یک مسیر تشکیل شده است. پروتکل نشان می‌دهد که آیا یک سایت دارای گواهی SSL است یا خیر. توجه داشته باشید که URL ها فقط زمانی مسیری دارند که بازدیدکنندگان را به صفحه خاصی در یک سایت هدایت یا ریدایرکت کنند.
ساختار یک URL

دامنه ها چگونه کار می‌کنند؟

 

هر وب سایت دارای دو عنصر اصلی زیر است:
نام دامنه و سرور میزبانی وب.
نام دامنه شما به وب سروری اشاره دارد که میزبان سایت شما است. توجه داشته باشید که هر دامنه به یک آدرس IP مرتبط است. هنگامی که کاربر یک نام دامنه را در مرورگر وارد می‌کند، سرور از طریق یک شبکه سرور جهانی که سیستم نام دامنه (DNS) را تشکیل می‌دهد، جستجو می‌کند.
سرورهای DNS آدرس IP مرتبط با نام دامنه را جستجو می‌کنند. سروری که اطلاعاتی در مورد آدرس IP دارد، آن را به مرورگر وب باز می گرداند. سپس اطلاعات مربوط به سایت را از سرور میزبان دامنه درخواست می‌کند. وب سرور تمام داده های وب سایت از جمله فایل ها، پایگاه داده و کد HTML را ذخیره می‌کند. هنگامی که سرور میزبان داده ها را ارسال می‌کند، مرورگر وب آن را به یک صفحه وب تبدیل می‌کند که کاربران می‌توانند از آن بازدید کنند.
دامنه ها چگونه کار می‌کنند؟

نام دامنه چگونه کار می‌کند؟

 

دامنه‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد وب سایت نشان دهند. در اینجا برخی از رایج ترین انواع آن آورده شده است:

TLD ها: دامنه‌های سطح بالا

 

 دامنه سطح بالا یک پسوند نام دامنه است. TLD های مختلفی به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما com محبوب ترین افزونه است که بیش از 52٪ از تمام وب سایت ها آن را دارند. استفاده از یک برنامه افزودنی محبوب‌تر باعث افزایش ترافیک ارگانیک می‌شود زیرا کاربران اغلب آن را به صورت پیش فرض می‌نویسند. با این حال، استفاده از یک پسوند کمتر محبوب، مانند .online، اغلب هزینه کمتری دارد و می‌تواند دامنه را منحصر به فردتر کند.
با افزایش تعداد وب سایت‌های جدید ایجاد شده روزانه، محبوبیت یک TLD خاص نیز ممکن است در آینده تغییر کند. برای لیست رسمی همه TLD های قانونی، مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنتی (IANA) را بررسی کنید.

ccTLD ها: دامنه های سطح بالا

 

در دامنه های سطح بالای پسوندی است که مختص یک کشور خاص است. بر اساس کدهای بین المللی کشورها از دو حرف تشکیل شده است. پلتفرم‌هایی وجود دارند که به یافتن کدهای صحیح کشور کمک می‌کنند، مانند پایگاه داده سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO). برای نشان دادن، سایت های ژاپنی می‌توانند از .jp به عنوان پسوند خود استفاده کنند، در حالی که سایت های برزیلی از .br استفاده می کنند.
ccTLD برای شرکتی مفید است که بر روی یک کشور خاص تمرکز دارد. به این ترتیب، شرکت‌های بین المللی می‌توانند محتوای خود را برای مناطق مختلف متمایز کنند. به عنوان مثال، بی بی سی از bbc.co.uk برای هدف قرار دادن خوانندگان در بریتانیا و از bbc.com برای مخاطبان بین المللی استفاده می‌کند.

gTLDs: دامنه‌های سطح بالای عمومی

دامنه های سطح بالای عمومی پسوندی است که به کد کشور متکی نیست.
معیار خاصی برای دریافت gTLD وجود ندارد. با این حال، برخی از برنامه‌های افزودنی توسط آژانس ها یا سازمان های تعیین شده حمایت می‌شوند. برخی از TLD های عمومی به انواع خاصی از ثبت نام کنندگان محدود می‌شوند. به عنوان مثال، یک موسسه دانشگاهی می‌تواند از .edu استفاده کند و یک سازمان دولتی می تواند از .gov استفاده کند. اگر دامنه شما تحت دسته ها یا مؤسسات خاصی قرار نمی‌گیرد، شما نمی‌توانید از پسوند استفاده کنید.

ساختارهای مختلف نام دامنه به شرح زیر است:

 

دامنه های سطح دوم (SLD) در سلسله مراتب نام دامنه زیر TLD ها هستند. SLD بخشی از نام دامنه است که در سمت چپ آخرین نقطه قرار دارد. برای مثال www.hostinger.com را در نظر بگیرید. hostinger SLD است و .com TLD است. برخی از ثبت نام دامنه از SLD برای نشان دادن نوع خاصی از ثبت نام استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، مؤسسات دانشگاهی در بریتانیا عمدتاً وب سایت هایی را تحت .ac.uk ثبت می‌کنند. زیر دامنه ها یک زیر دامنه یک بخش جدا از یک دامنه بزرگتر است اما همچنان سرورهای یکسانی را به اشتراک می‌گذارد. نیازی به خرید و ثبت ساب دامنه نیست. از نظر فنی، www در اکثر URL ها یک زیر دامنه است که نشان می‌دهد یک سایت بخشی از وب جهانی است.
رایج ترین استفاده برای یک زیر دامنه، سازماندهی و تقسیم محتوای وب به بخش های جداگانه است. به عنوان مثال، گوگل از developers.google.com برای ارائه اطلاعات خاص برای توسعه دهندگان استفاده می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای زیردامنه ایجاد وب سایت دیگری با همان نام اما به زبان های مختلف است.
ویکی پدیا را به عنوان مثال در نظر بگیرید که برای هر زبان یک زیر دامنه مجزا دارد. از en.wikipedia.org برای نسخه انگلیسی و es.wikipedia.org برای نسخه اسپانیایی استفاده می‌کند. دامنه های رایگان سازندگان وب سایت، مانند WordPress.com، یا سیستم های مدیریت محتوا، مانند بلاگر، اغلب نام های دامنه رایگان را برای کاربران جدید ارائه می‌دهند.
معمولاً مبتدیان از این فرصت استفاده می‌کنند تا وب سایت های خود را قبل از سرمایه گذاری در آنها ایجاد کنند. یک آدرس وب رایگان اغلب از ساختاری مشابه زیر دامنه ها استفاده می‌کند. به عنوان مثال، به جای hostingertutorials.com، hostingertutorials.wordpress.com یا hostingertutorials.blogspot.com خواهد بود. به خاطر داشته باشید که دریافت دامنه رایگان اغلب با حداقل امکانات و ابزار همراه است.

نحوه ثبت نام دامنه

 

برای یافتن domain مناسب، برندسازی و هزینه را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که خاطره انگیز و جذاب باشد و قیمت آن متناسب با بودجه شما باشد. توجه داشته باشید که دامنه‌های محبوب اغلب گران تر هستند و ممکن است قبلاً گرفته شده باشند. اگر دامنه مورد نظر شما در دسترس نباشد، برخی از مولدها گزینه‌هایی را ارائه می‌دهند.
هنگامی که یک نام دامنه معتبر پیدا کردید، از یک ثبت کننده قابل اعتماد برای خرید دامنه استفاده کنید. برای یافتن لیست ثبت کنندگان نام دامنه قانونی، پایگاه داده شرکت اینترنت برای نام ها و شماره های اختصاص داده شده (ICANN) را بررسی کنید. اگر هاستون را به عنوان ثبت کننده انتخاب کرده‌اید، دامنه مورد نظر خود را انتخاب کرده و ادامه دهید. در صفحه پرداخت، چندین عنصر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
ابتدا دوره ثبت دامنه خود را انتخاب کنید.
سپس، انتخاب کنید که آیا می‌خواهید حفاظت از حریم خصوصی دامنه را اضافه کنید.
توصیه می‌کنیم یک لایه حفاظتی اضافی در برابر حملات سایبری ارائه دهید.
با انجام این کار، اطلاعات شخصی خود را در سوابق WHOIS در برابر استفاده غیرمجاز ایمن می‌کنید. این همچنین به جلوگیری از سرقت هویت کمک می‌کند.
پس از پرداخت هزینه دامنه جدید، به حساب کاربری خود دسترسی خواهید داشت. در آنجا مراحل ثبت نام را با کلیک بر روی دکمه Setup در کنار ثبت دامنه ادامه دهید. برای تکمیل فرآیند باید اطلاعات خاصی از جمله نام، آدرس پستی و شماره تلفن خود را وارد کنید.
پس از ثبت نام، به یک کنترل پنل با تمام ابزارهای مدیریت ضروری دسترسی خواهید داشت.

نحوه انتقال نام دامنه

 

 از آنجایی که ثبت کننده های دامنه پشتیبانی و نگهداری متفاوتی را ارائه می‌دهند، برخی از کاربران دامنه خود را برای خدمات بهتر انتقال می‌دهند. تمام نقل و انتقالات از طریق WHOIS انجام می‌شود. قبل از انتقال نام دامنه، مطمئن شوید که:
  • شصت روز یا بیشتر از ثبت نام یا آخرین انتقال می‌گذرد.
  • وضعیت نام دامنه بازخرید یا در انتظار حذف نیست.
  • شما به کد مجوز دامنه خود (کد EPP) دسترسی دارید.
  • جزئیات مالکیت دامنه معتبر است و خدمات حفاظت از حریم خصوصی غیرفعال است.
  • با هاستون، کاربران می‌توانند یک انتقال دامنه را از هر ثبت کننده دامنه انجام دهند.
  • اگر تمام الزامات را برآورده می‌کنید، روند پرداخت را پیش ببرید.
  • سرور جدید هزینه انتقال دامنه را درخواست می‌کند.
  •  کد EPP ارائه دهنده فعلی خود را وارد کرده و انتقال را تأیید کنید.

این روند می تواند از 4 تا 7 روز طول بکشد. اگر هنگام انتقال دامنه با مشکل مواجه شدید، با تیم پشتیبانی مشتری تماس بگیرید. توجه داشته باشید که برخی از افزونه‌ها قابل انتقال نیستند. با این حال، در صورتی که یک ثبت کننده TLD های خاص را نپذیرد، این گزینه وجود دارد که سرورهای نام را به یک شرکت میزبان خاص هدایت کنید. شما برای دسترسی به سوابق DNS خود نیاز خواهید داشت. راه های مختلفی برای یافتن اطلاعات سرور نام وجود دارد. به خاطر داشته باشید که انتشار کامل تغییرات در سرورهای نام دامنه شما حدود 24 ساعت طول می کشد.

نحوه انتقال نام دامنه
در این مدت، وب سایت شما ممکن است در دسترس نباشد. نکته حرفه ای تغییر اطلاعات سرور فقط از جایی که دامنه را خریداری کرده اید انجام می شود. با این حال، اگر ثبت‌کننده شما اجازه تغییر سرورهای نام را نمی‌دهد، همچنان می‌توانید با استفاده از یک رکورد A، دامنه را به ثبت‌کننده دیگری اشاره کنید.
 

بنابراین، نام دامنه چیست؟

 

  • نام دامنه معادل آدرس فیزیکی وب سایت شما است. این به کاربران کمک می کند تا به جای استفاده از آدرس IP، سایت شما را به راحتی در مرورگر پیدا کنند. نام های دامنه متشکل از یک نام و یک پسوند، بخش کلیدی زیرساخت اینترنت هستند. در اینجا برخی از حقایق مربوط به این سوال که نام دامنه چیست وجود دارد:
  • هر نام دامنه به یک آدرس IP متصل است و سرورهای DNS این دو را به هم متصل می کنند.
  • همه ثبت کنندگان نام دامنه قابل اعتماد در پایگاه داده ICANN جمع آوری شده اند.
  • سرورها مسئول ذخیره فایل های وب سایت شما هستند.
  • .com محبوب ترین دامنه سطح بالا است که بیش از 52 درصد از تمام وب سایت ها از آن استفاده می کنند.
  • ccTLD ها از کدهای کشور برای وب سایت هایی که بر مناطق خاصی تمرکز دارند استفاده می کنند.
  • برخی از gTLD ها فقط برای موارد استفاده خاص در دسترس هستند، مانند .edu برای مؤسسات دانشگاهی.
  • نام های دامنه محبوب تر معمولاً گران تر هستند.
  • هر ثبت کننده نام دامنه فرآیند ثبت نام متفاوتی دارد.
  • تولید کننده نام دامنه وجود دارد که به یافتن نام های موجود کمک می کند.
  • نام دامنه را می توان از یک ارائه دهنده به ارائه دهنده دیگر منتقل کرد.

سوالات متداول در مورد دامنه ها

 

در اینجا برخی از متداول ترین سوالات در مورد دامنه ها وجود دارد:

چگونه یک نام دامنه پیدا کنم؟

 

هاستینگر ابزار جستجوی نام دامنه را برای کمک به یافتن دامنه مناسب ارائه می دهد. کافی است نام دامنه دلخواه خود را در کادر جستجو وارد کرده و Enter را فشار دهید. سپس سیستم ما لیستی از TLD های موجود را بر اساس پیشنهاد شما نمایش می دهد.
اگر نام دامنه مورد نظر شما قبلاً ثبت شده است، پسوند دیگری را انتخاب کنید یا سعی کنید تغییرات مختلفی را ارائه دهید. پس از یافتن نام دامنه موجود، ثبت نام را ادامه دهید.

تفاوت بین نام دامنه و وب سایت چیست؟

 

نام دامنه آدرس یک وب سایت است. این چیزی است که کاربران برای دسترسی به آن وارد مرورگر می کنند. از سوی دیگر، وب سایت مجموعه ای از صفحات وب است که از فایل های تحت یک دامنه واحد تشکیل شده است. مراحل ایجاد یک وب سایت شامل ثبت نام دامنه است. این دو با هم کار می کنند تا به کاربران کمک کنند به راحتی به محتوا دسترسی پیدا کنند.

آیا برای وب سایت به دامنه نیاز دارم؟

 

از نظر فنی، بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از آدرس IP از وب سایت شما بازدید کنند. با این حال، از آنجایی که از یک رشته اعداد تشکیل شده است، به خاطر سپردن آن دشوار است. domain کمک می‌کند تا یک وب سایت در دسترس کاربران اینترنت باشد. domain همچنین برای برندسازی و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ضروری است. اگرچه کاربران هنوز هم می توانند وب سایت شما را بدون نام دامنه پیدا کنند، اما بخش مهمی از یک سایت است.

چه کسی صاحب نام دامنه است؟

 

یک نام دامنه به طور قانونی متعلق به ثبت کننده آن است. هر زمان که شخصی یک نام دامنه را ثبت کند، ثبت کننده اطلاعات ثبت کننده را جمع آوری کرده و به فهرست WHOIS ارسال می‌کند. پس از ثبت نام دامنه، تا زمانی که هزینه های تمدید را پرداخت کنید، ثبت کننده آن خواهید بود.

چگونه می توانم یک دامنه وب سایت رایگان دریافت کنم؟

 

ارائه دهندگان میزبانی وب مانند هاستون ثبت دامنه رایگان را با برخی از برنامه های میزبانی خود ارائه می‌دهند. با استفاده از این روش سریعتر از خرید نام دامنه به صورت جداگانه قادر به ایجاد وب سایت خواهید بود. راه دیگر برای دریافت دامنه وب سایت رایگان استفاده از سازنده وب سایت یا CMS برای ایجاد زیر دامنه یک وب سایت است. WordPress.com و Blogger دو نمونه از پلتفرم هایی هستند که این سرویس را ارائه می‌دهند. با این روش کاربران می‌توانند به جای test.com صاحب دامنه هایی مانند test.wordpress.com شوند. با این حال، زیر دامنه های رایگان اغلب با حداقل امکانات و ابزار ارائه می شوند. در همین حال، دریافت یک دامنه رایگان با یک سرویس میزبانی، همان آزادی خرید را ارائه می‌دهد.

 

سخن پایانی

دوستان عزیز در این مقاله به تمامی اطلاعات لازم در مورد دامنه‌ها پرداخته ایم. مهمتر از همه، ما توضیح داده ایم که چرا نام دامنه برای وب سایت شما ضروری است. در واقع وقتی شمایک نام دامنه را در یک مرورگر وب وارد می‌کنید، سرورهای DNS به دنبال آدرس IP وب سایت هستند. مرورگر از سرور اطلاعات سایت را می‌خواهد. پس از خواندن اطلاعات سپس مرورگر وب سایت را نمایش می‌دهد. انواع مختلفی از دامنه‌ها وجود دارد که بر اساس انواع پسوند و ساختار دسته بندی می‌شوند. هنگامی که دامنه ای را در ذهن دارید، مراحل ثبت آن را به اشتراک گذاشته ایم. در مورد انتقال دامنه به یک ثبت کننده دیگر، مطمئن شوید که شرایط لازم برای انجام این کار را دارید. حالا که همه این‌ها را می دانید، خودتان یک دامنه ثبت کنید.
دوستان اگر قصد راه‌اندازی یک وبلاگ یا وب سایت را دارید حتما از سایت ما سایت هاستون دیدن کنید. سایت هاستون با قیمت عالی در فروش هاست و دامنه، شما را در راه اندازی سایت شما همراهی خواهید.
دوستان عزیز اگر این مقاله مورد پسندتان واقع شد حتما از سایر مقالات ما در وبلاگ هاستون مانند هاستینگ یا میزبانی وب چیست؟ و مقاله 5 نکته کلیدی هنگام خرید بهترین هاست دیدن فرمایید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات